Trybunał Obrachunkowy odmawia zatwierdzenia finansowania dla budowy nowego mostu łączącego kontynentalne Włochy z Sycylią. Sędziowie wskazują na niedociągnięcia zarówno w projekcie, jak i w finansowaniu.. Rząd mimo wszystko chce kontynuować inwestycję.
Włoski Trybunał Obrachunkowy odmówił zatwierdzenia finansowania budowy mostu, który ma połączyć Włochy kontynentalne z Sycylią. Może to oznaczać poważne komplikacje w realizacji mostu. Decyzję tego organu skrytykowała premier Giorgia Meloni, która mówi o naruszeniu przez sędziów uprawnień rządu i parlamentu.
Trybunał Obrachunkowy nie wydał wymaganego zaświadczenia o decyzji Międzyresortowego Komitetu Planowania Gospodarczego i Zrównoważonego Rozwoju, który przyznał środki na budowę mostu. Sędziowie wskazali na uchybienia w wydanej przez komitet ocenie. Uwagi dotyczą m.in. kosztów i możliwości technicznych do wykonania przedsięwzięcia. Trybunał Obrachunkowy opublikuje uzasadnienie w ciągu 30 dni. Bez tej zgody rząd nie może rozpocząć wypłaty planowanych środków publicznych, a rozpoczęcie budowy pozostaje formalnie zablokowane.
Budowa mostu jest priorytetem dla rządu premier Meloni. Politycy już skrytykowali Trybunał Obrachunkowy o tworzenia przeszkód dla realizacji tak wielkiej inwestycji. Premier nazwała decyzję Trybunału „niedopuszczalną ingerencją, która nie powstrzyma działań rządu popieranych przez parlament”. – Będziemy kontynuować – powiedział natomiast Matteo Salvini, minister transportu.
Budowa mostu nad Cieśniną Mesyńską jest planowana od dziesięcioleci. Obecny projekt o wartości 13,5 miliarda euro ma na celu budowę najdłuższego mostu wiszącego na świecie, łączącego Sycylię z Włochami kontynentalnymi. Nowy most ma pobić większość dotychczasowych rekordów w tym regionie z głównym przęsłem o długości 3300 metrów i szerokości 60 metrów.
Most będzie się rozciągał między dwiema 400-metrowymi wieżami, z dwoma torami kolejowymi pośrodku i trzema pasami ruchu po obu stronach. Włosi mają nadzieję, że most zostanie zaklasyfikowany jako wydatek wojskowy, aby wliczał się do celu NATO, jakim jest przeznaczanie 5% PKB na obronność. Minister transportu, Matteo Salvini, lider prawicowej partii Liga i sojusznik Meloni w rządzie powiedział, że celem jest ukończenie mostu w latach 2032-2033.
Odrzucenie sprawozdania finansowego dla budowy mostu przez Sąd nie oznacza jednak, że inwestycja jest trwale zablokowana. Ustawa daje wyjście: rząd może mimo wszystko zwrócić się do Rady Ministrów o głosowanie w tej sprawie. Jeśli ministrowie uznają, że projekt leży w interesie publicznym, mogą go zatwierdzić finansowanie nawet bez zgody sędziów. Jest to procedura opracowana specjalnie w przypadkach, gdy rząd uzna projekt za zbyt ważny dla kraju.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.