Partner serwisu
Drogi i autostrady

Trwa bitwa o budowę mostu łączącego Sycylię z kontynentem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Data publikacji:
04-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Trwa bitwa o budowę mostu łączącego Sycylię z kontynentem
fot. Michał Szymajda
Trybunał Obrachunkowy odmawia zatwierdzenia finansowania dla budowy nowego mostu łączącego kontynentalne Włochy z Sycylią. Sędziowie wskazują na niedociągnięcia zarówno w projekcie, jak i w finansowaniu.. Rząd mimo wszystko chce kontynuować inwestycję.

Włoski Trybunał Obrachunkowy odmówił zatwierdzenia finansowania budowy mostu, który ma połączyć Włochy kontynentalne z Sycylią. Może to oznaczać poważne komplikacje w realizacji mostu. Decyzję tego organu skrytykowała premier Giorgia Meloni, która mówi o naruszeniu przez sędziów uprawnień rządu i parlamentu.

Trybunał Obrachunkowy nie wydał wymaganego zaświadczenia o decyzji Międzyresortowego Komitetu Planowania Gospodarczego i Zrównoważonego Rozwoju, który przyznał środki na budowę mostu. Sędziowie wskazali na uchybienia w wydanej przez komitet ocenie. Uwagi dotyczą m.in. kosztów i możliwości technicznych do wykonania przedsięwzięcia. Trybunał Obrachunkowy opublikuje uzasadnienie w ciągu 30 dni. Bez tej zgody rząd nie może rozpocząć wypłaty planowanych środków publicznych, a rozpoczęcie budowy pozostaje formalnie zablokowane.

Budowa mostu jest priorytetem dla rządu premier Meloni. Politycy już skrytykowali Trybunał Obrachunkowy o tworzenia przeszkód dla realizacji tak wielkiej inwestycji. Premier nazwała decyzję Trybunału „niedopuszczalną ingerencją, która nie powstrzyma działań rządu popieranych przez parlament”. – Będziemy kontynuować – powiedział natomiast Matteo Salvini, minister transportu.

Budowa mostu nad Cieśniną Mesyńską jest planowana od dziesięcioleci. Obecny projekt o wartości 13,5 miliarda euro ma na celu budowę najdłuższego mostu wiszącego na świecie, łączącego Sycylię z Włochami kontynentalnymi. Nowy most ma pobić większość dotychczasowych rekordów w tym regionie z głównym przęsłem o długości 3300 metrów i szerokości 60 metrów.

Most będzie się rozciągał między dwiema 400-metrowymi wieżami, z dwoma torami kolejowymi pośrodku i trzema pasami ruchu po obu stronach. Włosi mają nadzieję, że most zostanie zaklasyfikowany jako wydatek wojskowy, aby wliczał się do celu NATO, jakim jest przeznaczanie 5% PKB na obronność. Minister transportu, Matteo Salvini, lider prawicowej partii Liga i sojusznik Meloni w rządzie powiedział, że celem jest ukończenie mostu w latach 2032-2033.

Odrzucenie sprawozdania finansowego dla budowy mostu przez Sąd nie oznacza jednak, że inwestycja jest trwale zablokowana. Ustawa daje wyjście: rząd może mimo wszystko zwrócić się do Rady Ministrów o głosowanie w tej sprawie. Jeśli ministrowie uznają, że projekt leży w interesie publicznym, mogą go zatwierdzić finansowanie nawet bez zgody sędziów. Jest to procedura opracowana specjalnie w przypadkach, gdy rząd uzna projekt za zbyt ważny dla kraju.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają

Inżynieria i innowacje

Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają

Damian Kelman 07 października 2025

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Inżynieria i innowacje

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Damian Kelman 19 września 2025

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Inżynieria i innowacje

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Damian Kelman 29 sierpnia 2025

Nowy most między Słubicami i Frankfurtem. Niebawem studium wykonalności

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Damian Kelman 06 sierpnia 2025

Zobacz również:

Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają

Inżynieria i innowacje

Prace projektowe nad mostem w Sulejowie przyspieszają

Damian Kelman 07 października 2025

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Inżynieria i innowacje

Kolejny etap budowy mostu w Stroniu Śląskim

Damian Kelman 19 września 2025

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Inżynieria i innowacje

Płock przygotowuje budowę nowych mostów

Damian Kelman 29 sierpnia 2025

Nowy most między Słubicami i Frankfurtem. Niebawem studium wykonalności

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Inżynieria i innowacje

Nowy most nad Notecią na półmetku

Damian Kelman 06 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij